Spa 27 t.m 29 April 2018

Spa.
Vrijdag morgen stond iedereen te popelen om op de bus te stappen om richting Spa te vertrekken , na enig fileleed kwamen we aan in het hotel dat midden in de bossen lag en bovenop een heuvel. Na dat iedereen gesetteld was konden we al onmiddellijk al aan tafel voor een broodmaaltijd , en of dat er brood was het was wel wat meer dan eenvoudige maaltijd, iedereen meer als voldaan kon de eerste wandeling beginnen. Er was een kleine en een grootte wandeling waar dat iedereen zijn gading wel in heeft gevonden. De stevige stappers gingen voor de 20 km en de andere eigenlijk ook stevige wandeling aan gezien het heuvelachtig parcours mag je gerust de afstand X 2 doen , de grote tocht ging eerst vlot bergaf om uit te komen in het centrum van Spa en daar na gestaag omhoog richting de hoge venen , kilometers hebben we gelopen langs een schilderachtig reviertje bezaaid met dikke keien en heel veel bruggetjes te midden van eeuwen oude bomen , na al dat moois kon men kiezen voor nog een extra ommetje langs de venen. Boven op het veen was een uitkijktoren waar je een prachtig uitzicht had over het wijdste landschap , na enkele kilometers werden we opgewacht door de schortcutters aan een bron van spa water , na nader toezicht werd er nog wel wat anders geserveerd dan bronwater, iedereen voldaan kon de voltallige groep richting huis waars , dit liep alweer langs kronkelende bospaadjes met uitstekende wortels en takken waar sommige over struikelde maar gelukkige niks anders dan ons ego beschadigd. Eenmaal in het centrum aangekomen kon je de keuze maken om boven te geraken met de lift of te voet , maar tot mijn verbazing ging iedereen te voet en zat er een stevige wandeling op. Nadat iedereen zich opgefrist had konden we aan het avondmaal beginnen , er was voor iedereen wat wils en meer als voldoende en kon de avond activiteit beginnen. De activiteit zou normaal doorgaan in een zaaltje onder in de kelder ver van alles en eigenlijk te klein , na wat heen en weer gepraat met de barman in mijn beste frans met serieus wat haar op mochten we gebruik maken van de bar, na dat de groepen opgesplitst waren in groepen kon het spel der spelen beginnen namelijk een levensgroot gazenbord , de dobbel stenen waren van rubber en vlogen alle kanten uit er waren talloze doe en kwis vragen die iedereen naar eigen kunnen beantwoorde en uitvoerde , alleen had ik toch mijn twijfels dat de hollanders niet wisten dat hun nationaal gerecht snert heet ( erwtensoep ) achteraf gezien bracht het deze groep toch de overwinning op en zo zat er de dag op en konden we van een welverdiende nachtrust genieten. Na een stevig ontbijt konden we weer aan een wandeling beginnen er was weer een korte of langere wandeling voorzien de lange wandeling liep midden door bossen naar beneden richting Spa , de brede bospaden veranderde al snel in geitepekes en liepen we ons vast op een riviertje waar de brug gepikt was en moesten we ons ten spijt een andere weg kiezen , na nog een poging om een andere brug te nemen hebben we toch maar gekozen voor een veiliger pad dat helaas naast een drukke weg lag , met de markt in het centrum was al ook hetzelfde aan de hand ook gepikt of ging om een of andere reden niet door en konden we beginnen aan de terug klim al dan niet met de lift. Na het middag maal stonden er weer al een aantal wandelingen op het programma , na die stevige ochtend wandeling dacht ik niet veel kandidaten te vinden voor de grootte tocht , maar ik was vergeten dat ik het maken had met bosdravers en waren ze weer zeer talrijk aanwezig. Deze keer liep de tocht langs de boven kant van Spa langs vele ontspringende riviertjes door de ongerepte natuur , al snel kwamen we langs enkele bever burchten waar de bevers flink hun best hadden gedaan , ik moet het toch gaan geloven dat de waalse bever harder werkt dan de Limburgse het zal wel komen doordat ze dit met hunne mond moeten doen en niet met hun handen. Al snel kwamen we boven aan bij het agrarische gebied dat voor een stuk golfterrein was en kon de afdaling beginnen naar het stuwmeer waar we van een welverdiende pint konden genieten , iedereen voldaan en de steile korte klim kon beginnen eenmaal boven passeerde we nogmaals langs de madam met de blote kond op het ronde punt en had iedereen alle kante kunnen fotograferen van dit roestig object. Een andere groep had gekozen voor een toeristisch treintje dat aan een snel tempo door Spa op vloog en halt hield aan een bron waar men van het water kon proeven , achteraf bleek het water helemaal niet lekker en zat er een kwalijk geurtje aan met de nadruk op lijk en dit alles op een harde plank over de waalse wegen en met gids die zweeg in alle talen. Na een opfrisbeurt en alweer een maaltijd avolonté was men vrij of kon nog kiezen voor een korte avondwandeling door het kerkhof en Spa Bye Nicht. De volgende ochtend was het inpakken en weg wezen , na een kort tripje konden we de bus alweer verlaten voor een afsluitwandeling , dit was alweer een prachtige wandeling naast een rivier vol kronkels watervalletjes en rotsen, de zon scheen volop al was dat tijdens de eerste uren van de dag toch anders. Door dat mooi weer begon het bij een klein groepje ook te jeuken om toch nog een wandelingetje te doen zelfs onze chauffeur vond dit een goed idee aangezien het maar 5 km was , maar al snel bleken het er geen 5 maar 15 km te zijn , gelukkig bestaan er taxi´s en is iedereen tijdig huiswaarts kunnen keren en zat er alweer een fantastisch weekend op met dank aan de goede inzet van iedereen die er bij was. Jos Vrijsen.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.be
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

14.10 | 20:20

HET WAS WEER ZEER GEZELLIG OP ONZE CLUBWANDELING, MET 60 PERS. WAREN WE , ER WERD WEER VEEL GELACHEN EN WAREN OOK NOG LEKKERE PANNEKOEKEN EN BORRELTJES .

17.09 | 11:18

Aan allen die dit jaar levensloop Lommel steunde via onze club bedankt.
1012.39 € een mooi bedrag voor onderzoek tegen kanker
.mia

23.08 | 19:20

Zond.26 aug. Zomertocht start ,Don.Bosco Hechtel keuze uit tochten 4/8/12 en 20 km.het belooft mooi weer te worden . door bosland en duinen .tot dan Mia

03.07 | 17:44

sherpenheuvel mooie foto s goed gedaan aan allen

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen