Santiago de Compostela

Miljoenen zijn hem al voorgegaan, naar Santiago de Compostela !  Eric Hurkmans is de zware pelgrimstocht  aangegaan en heeft ze met trots volbracht.

Zijn avonturen heeft hij voor ons op papier gezet, waar voor dank!

Van Irun naar Santiago de Compostela

Camino del norte 2018

Op 9 juni 2018 was het zover.  Samen met Bruno en Freddy nam ik het vliegtuig vanuit

Charleroi naar Biartritz in het Zuiden van Frankrijk.  Daar dan de trein tot Hendaye.

En dan begon onze pelgrimstocht.  We stapten te voet Spanje binnen richting Irun.  Daar vonden we onze eerste overnachtingsplaats na een tiental kilometers.

Onze Camino heeft een maritiem karakter met schitterende stukken langs zeekliffen, direct over stranden en we doorkruisen schilderachtige kust- en vissersstadjes.

De eerste week verliep door Baskenland. Deze was vrij zwaar en heftig.  Vanuit Irun

moeten we naar boven, met dagelijkse hoogteverschillen tot 1000 meter, die door de vele regen het ons nog moeilijker maakte.  Eens boven hadden we werkelijk mooie zichten zoals

de beroemde 'Baai van La Concha' in San Sebastian. Voor onvoorbereide wandelaars was

deze inloopweek tot Bilbao zeker niet aan te raden.  Want vergeet niet, onze rugzak van ongeveer 12 kg moesten we ook nog gewend worden.  Dit verliep dag na dag beter.

De tweede week, nog altijd in de bergen, doorkruisten we 'Cantabrië' met als hoofdstad

Santander.  Regelmatig daalden we naar kleine vissersdorpjes en wandelden dan ook even over de zandstranden.  De regen sloeg ook nog regelmatig over de goudgele zandstranden.

Aangename momenten tijdens deze week waren de oversteken met de veerboot om aan de andere zijde van een baai te geraken met als uitschieter de 5 km lange overtocht van Somo naar Santander.  Minpuntje was dat de St. Jacobsroute soms dicht langs de snelweg liep.  De kuststreek was zo al niet breed en buigde steeds af naar het bergachtige om alzo

naar de volgende Albergue te gaan overnachten.

De derde week doorkruisten we 'Vorstendom Asturië' met als hoofdstad Gyon.  Klimmen,

dalen, regen en zon bleven ons intimideren.  In Gyon op dag 19 namen we een rustdag.

Had ons al veel krachten gekost en dus batterijen even bijladen!

Klaar voor het laatste rechte stuk!

Onze vierde week doorkruisen we 'Galicië' met als hoofdstad 'Santiago de Compostela' ons einddoel normaal.  Vanaf het eerste dorp in Galicië nemen we afscheid van de Atlantische Oceaan.  Er volstrekt zich een radicale verandering van het landschap, maar ook de route is schijnbaar van een andere tijd.  Slecht drie stadjes liggen langs deze route.  Verder bossen, weiden, akkerland met daarin karakteristieke dorpjes en gehuchten.  Dan komen we in de stad 'Arzua' waar de 'Camino Frances' met massale drukte aansluit bij onze rustige maar hevige tocht.  Nu nog twee dagen tot Compostela, waar we 10 juli aankomen.

En daarvan een verrassing gesproken.  Op het plein voor de kathedraal in de menigte stond

zowaar mijn echtgenote, samen met een vriendin en haar vriend mij op te wachten.  Een

kippenvelmoment om nooit te vergeten.   Bruno en Freddy wisten hiervan en hadden mij mooi bij mijn... gehad.  Even bijpraten, wat drinken en dan ons opmaken voor nog vier dagen extra wandelen naar Finesterre (het einde van de wereld)  en Muxia.

In Muxia namen we op 15 juli 's morgens om 7.30 de bus naar Compostela, pikten daar om 12.00 de heilige mis mee in de kathedraal.  We hadden het genoegen om het wierookvat op en neer te zien gaan tijdens de viering.  Namiddag shoppen, wat eten en een hotel opgezocht kort bij de luchthaven waar we op maandag 16 juli om 6.40 terug opstappen richting Zaventem.

Als slot wil ik jullie meegeven :

'Het was een zware tocht, veel gezien, veel geleerd en heel veel mensen ontmoet.  Slapen deden we meestal in pelgrimsherbergen, uitgebaat door gemeenten, kerken, verenigingen of particulieren.  Eten wat de pot schaft en als de mogelijkheid er was een pelgrimsmenu

(3 gangen voor 10 euro).  We zijn met drie vertrokken en met drie aangekomen!  Gespaard gebleven van blaren, ziekten en tegenslagen.  We legden 1057 km wandelend af.  Komt neer op 30 km per dag, wat in tijd 8 tot 10 uur wandelen betekent.  Dit had alles te maken met het reliëf, weer en de fysiek.  Toch ben ik als een tevreden man uit dit leerrijk avontuur gekomen.'

Bedankt en groetjes

Erik

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.be
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

14.10 | 20:20

HET WAS WEER ZEER GEZELLIG OP ONZE CLUBWANDELING, MET 60 PERS. WAREN WE , ER WERD WEER VEEL GELACHEN EN WAREN OOK NOG LEKKERE PANNEKOEKEN EN BORRELTJES .

17.09 | 11:18

Aan allen die dit jaar levensloop Lommel steunde via onze club bedankt.
1012.39 € een mooi bedrag voor onderzoek tegen kanker
.mia

23.08 | 19:20

Zond.26 aug. Zomertocht start ,Don.Bosco Hechtel keuze uit tochten 4/8/12 en 20 km.het belooft mooi weer te worden . door bosland en duinen .tot dan Mia

03.07 | 17:44

sherpenheuvel mooie foto s goed gedaan aan allen

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen